onsdag 16. mars 2011

Bokanmeldelse: "Djurens frigjörelse"

Jeg har vært opptatt av dyrs rettigheter omtrent... alltid. Og derfor leter jeg ofte etter nye kilder til informasjon som bøker, blogger etc...

Mens jeg surfet litt rundt på NOAHs sine nettsider www.dyrsrettigheter.no, fant jeg en gratis pdf-versjon av Peter Singers bok "Djurens frigjörelse". Jeg er ikke veldig flink i svensk, men jeg er virkelig blitt opptatt av denne boken! Den er veldig bra og da jeg leste et par andre anmeldelser, ble den hyllet som "dyreaktivistenes bibel". Jeg vet ikke helt om dette er en beskrivelse som jeg finner passende, men jeg kan forstå at noen beskriver den slik.

Boken tar opp dyrs situasjon i fabrikker og hvordan man behandler dyr som underordnede vesener som ikke fortjener å bli behandlet på en human måte siden de ikke er kapable av følelser som smerte og det å ville unngå dette. Alle som noen gang har eid et dyr eller sett et dyr i si naturlige tilstand, vil forstå at dette er bullshit, på godt norsk (no pun intended).

Man kan finne hele boken gratis her: http://www.fortunecity.com/meltingpot/Park/915/

Jeg vil absolutt anbefale ALLE å lese denne, selv dere som ikke er så veldig opptatt av vegetarisk livsstil og dyrs rettigheter. Det skader ikke å lære litt om det som foregår i samfunnet rundt deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar